Technika chodzenia - film instruktażowy

Nordic Walking to wyspecjalizowany sposób chodzenia opracowany przez sportowców i naukowców. Prawidłowa technika marszu odgrywa tutaj decydującą rolę.

Na pierwszy rzut oka wydaje się być to banalną sprawą. Z czasem jednak widać jak wiele elementów wpływa na poprawną metodę chodzenia.

Chodzić z kijkami właściwie można wszędzie. Idealnym podłożem do rozpoczęcia nauki jest trawa, łąka lub twarda ziemia. Świetna jest np. nadmorska plaża i powietrze pełne jodu, ale również tereny leśne, szlaki górskie, parki w mieście. Zawsze należy zacząć od około pięciominutowej rozgrzewki, co pozwoli w ten sposób uniknąć niechcianej kontuzji. Dzięki rozgrzewce organizm – mięśnie i stawy – przygotowuje się do wysiłku, poprawia się ukrwienie mięśni oraz zwiększa szybkość ich reakcji. Wzrasta koncentracja oraz poprawia się percepcja.

Podstawowe zasady techniki Nordic Walking:

  • sylwetka musi być wyprostowana,
  • oczy skierowane pionowo przed siebie,
  • naprzemienne praca mięśni: prawa ręka – lewa noga, lewa ręka – prawa noga,
  • stawiane kroki powinny być dynamiczne i dłuższe niż zazwyczaj,
  • stopy  powinny być rozstawione szerzej niż zazwyczaj oraz skierowane prosto,
  • kroki rozpoczynamy od odbicia się z pięty, poprzez śródstopie wybijając się na palcach,
  • naturalna praca rąk: lekko zgięte w łokciu podczas ruchu do przodu, wyprostowane w łokciu podczas ruchu do tyłu,
  • kijki powinny być stawiane pod kątem ostrym do podłoża.

 

Nordic Walking odwzorowuje naturalny rytm, w związku z tym prawidłowy marsz nie powinien męczyć. Tempo chodu powinniśmy sobie dostosować sami indywidualnie. Na początek optymalne jest takie, podczas którego można swobodnie rozmawiać.

Trening powinien zakończyć się rozciąganiem – tzw. stretching. Najważniejsze są te partie ciała, które w danym dniu były najbardziej poddane wysiłkowi (dolne partie mięśni i górne partie mięśni). Podczas stretching-u nie należy wykonywać gwałtownych ruchów. Po każdym ćwiczeniu rozciągającym należy zrobić chwilę przerwy, aby mięśnie mogły się rozluźnić. Nie ma określonej normy czasowej co to tego etapu treningu – powinniśmy ruszać się tak długo, aż poczujemy zanik napięcia w mięśniach (minimum 10 minut). Stretching ma na celu uspokojenie organizmu – relaks fizyczny i psychiczny, przywrócenie spokojnej pracy rytmu serca, zwiększenie elastyczności mięśni i zminimalizowanie ryzyka przeciążeń.

Prawidłowe opanowanie techniki marszu wymaga pomocy instruktora. Nie tylko pomoże on zniwelować popełniane błędy, ale i  np. dobrać odpowiedni dla nas sprzęt. Nauczenie się nieprawidłowej techniki może powodować przyjęcie błędnych nawyków ruchowych i w konsekwencji niewłaściwe funkcjonowanie organizmu, zwłaszcza w obszarze narządów układu ruchowego. Szybkość nauki zależy od indywidualnych predyspozycji osoby zainteresowanej m.in. koordynacji ruchowej.  Należy podkreślić, że spacery z kijkami, które możemy oglądać na co dzień, bardzo często nie mają nic wspólnego z Nordic Walking – nieodpowiedni sprzęt, nieznajomość techniki, licznie popełniane błędy. 

Najczęściej popełniane błędy:

1. „Na pająka” – kije trzymane z przodu, zgarbiona sylwetka, brak odpychania rękoma. 

2. „Na drutach” – kije skrzyżowane z przodu, łokcie przy sobie, brak odepchnięcia.

3. „Na ugiętych łokciach” – małe zaangażowanie mięśni pasa barkowego. 

Prawidłowa technika marszu pozwoli czerpać maksymalne korzyści z Nordic Walking. Wzrośnie nasza szybkość poruszania się, niwelując przy tym uczucie zmęczenia. Pamiętajmy, że systematyczne ćwiczenia zapewnią uzyskanie maksymalnych  i oczekiwanych efektów.

Już wkrótce profesjonalny film instruktażowy! 

helping the children

  • However , there is another section of us that also needs training and exercise whether it's to keep fit and energetic, but is usually neglected.

User Login